درباره گواهینامه ایزو

درباره گواهینامه ایزو

درباره گواهینامه ایزو سوالات متعدد و بسیاری پیش میاید که شامل موارد متعدد و مختلفی می شود، مثلا اینکه:

ایزو چیست؟

از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟

مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو

چگونه ایزو بگیرم؟

مراجع صادر کننده ایزو

برای اخذ ایزو از کجا باید شروع کنیم؟

اقدامات لازم جهت اخذ ایزو

شرایط لازم برای دریافت گواهینامه ایزو

مدارک لازم برای اخذ گواهی ایزو

و بسیاری موارد دیگر که درباره گواهینامه ایزو سوال پیش میاورد. اما مهمترین چیزی که درباره ایزو و درباره گواهینامه ایزو باید دانست اینکه اصلا ایزو چیست؟ گواهینامه ایزو چیست؟ ابتدا این دو موضوع را در زیر بیان می کنیم و سپس به موارد دیگر خواهیم پرداخت.

 

ایزو چیست؟

ایزو یکسری الزامات و استانداردهایی هست که جهت نظم و انسجام و یکپارچه سازی سازمان تدوین شده و منتشر گشته است. ایزو ها درون سازمان جهانی ایزو واقع در ژنو سوئیس تهیه و تدوین شده و انتشار پیدا می کنند و تمامی کشورها درون این سازمان عضویت دارند. ایزو ها بسیار متعدد و مختلف و فراوان هستند و هر کدام با یک مشخصه عددی 4 الی 5 رقمی شناخته می شوند و شناسه 4 الی 5 رقمی در آخر هر استاندارد هست که آن را از دیگر استانداردها متمایز می کند. ایزو ها را می توان با توجه به ماهیتشان به دو گروه تقسیم بندی کرد: ایزو های عمومی و ایزوهای تخصصی .

ایزوهای عمومی

ایزوهای عمومی که همانطوری که از اسمشان پیداست عمومیت دارند و جدای از زمینه فعالیت سازمانها برای همه آنها ثمر بخشی دارد. شاید بتوان استانداردهای ایزو عمومی را نیز دو دسته تعریف کرد: یکسری از آنها که عمومیت بیشتری دارند مانند ایزو9001 سیستم مدیریت کیفیت ، ایزو14001 سیستم مدیریت زیست محیطی و ایزو45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی که این سه استاندارد عمومی ترین و مهمترین و پرکاربردترین و پرثمرترین نوع استانداردهای ایزو محسوب می شوند. گروه دیگر از استانداردهای ایزو عمومی را می توان استانداردهای مشتری مداری تعریف کرد که بعد از این سه استاندارد ، استانداردهای مشتری مداری دارای عمومیت بیشتری هستند. ایزو10001 سیستم مدیریت رضایت مشتریان – کدهای ( منشور ) رفتاری برای سازمان ها ، ایزو 10002 سیستم مدیریت رسیدگی به شکایات مشتریان ، ایزو 10003 سیستم مدیریت کیفیت، حل اختلاف مشتریان ، ایزو 10004 سیستم مدیریت سنجش رضایت مشتریان . استانداردهای مشتری مداری نیز به شرکتها جدای از زمینه فعالیتشان جهت شناخت سلایق مختلف و جلب و جذب مشتری کمک شایانی خواهد کرد.

 

ایزوهای تخصصی

استانداردهای ایزو تخصصی نیز که قسمت اعظم استانداردها را در برمی گیرد با توجه به زمینه فعالیت سازمانها متعدد هستند و هر شغل و حوزه کاری استاندارد مختص خودش را دارد:

ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی
ایزو29001 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
ایزو13485 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و تجهیزات پزشکی
ایزو16949 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودروسازی

و بسیاری استانداردهای ایزو تخصصی دیگری که با توجه به حوزه ی فعالیت سازمانها تعیین می گردد و با توجه به نیاز سازمانها و شرکتها تعدد آنها زیاد هست و حتی یک شرکت ممکنست از چند نوع گواهینامه ایزو در سازمان خود جهت زمینه فعالیت خودش استفاده کند.

 

گواهینامه ایزو چیست؟

گواهینامه ایزو ، گواهی نامه ای هست که در پی پیاده سازی و استقرار ایزو ها به سازمانها اعطا می شود. گواهی نامه های ایزو توسط مراجع صادر کننده ایزو صادر می شوند. مراجع صادر کننده ایزو به طور کلی دو گروه می شوند: IAF و غیر IAF .

در خصوص مراجع IAF باید اینگونه تعریف کرد که مراجع صادر کننده ایزو را اصطلاحا CB می نامند که خود این CB تحت اعتبار و تحت نظارت یک مرجع بالا دست با عنوان AB فعالیت می کنند. AB یک نهاد بین المللی هست که به CB ها اعتبار می دهد و خودش گواهی ایزو صادر نمی کند و در نهایت خود AB تحت نظارت و تحت اعتبار یک نهاد بین المللی با عنوان IAF فعالیت می کند که تمامی کشورها در آن نهاد اعضایی دارند که همان AB ها هستند و تعداد زیادی CB تحت نظارت این AB فعالیت می کنند. تمامی AB های کشورهای مختلف را درون سایت IAF می توانید مشاهده کنید. یکسری دیگر از مراجع صادر کننده ایزو هستند که غیر IAF هستند یعنی CB و AB داخلی هستند و تحت نظارت IAF نیستند به این دست مراجع صادر کننده ایزو غیر IAF گفته می شود در اصطلاح که قطعا نسبت به مراجع صادر کننده IAF دارای اعتبار پایینتری هستند. ایزو اصیل همان گواهینامه ایزو صادر شده توسط نهاد بین المللی IAF هست و در اصل تمامی گواهی نامه های اصل و معتبر بایستی دارای اعتبار IAF باشند.

مرکز سیستم کاران به عنوان یکی از اولین و بزرگترین مراکز عام المنفعه مشاوره ثبت و صدور گواهی نامه ایزو تمامی اطلاعات لازمه درباره گواهینامه ایزو را به شما متقاضیان خواهد داد.

 

 

فروش ایزو  صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید