نحوه اخذ گواهینامه ایزو 14001

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 14001

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 14001 دغدغه اغلب سازمانهای متقاضی هست که می خواهند استاندارد ISO 14001 را بگیرند و نمی دانند چکار کنند و حتی اصلا نمی دانند که گواهی ایزو و سیستم مدیریتی چیست؟ سیستم های مدیریتی ISO چیست؟ گواهینامه ایزو چیست؟ از کجا گواهی ایزو بگیرم؟ چگونه ایزو بگیرم؟ ایزو 14001 چگونه و از کجا بگیرم؟

 

گواهینامه ایزو 14001 چیست؟

گواهی نامه ISO 14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی یکی از انواع گواهینامه های عمومی هست که محیط زیست را مورد توجه و کانون توجه قرار می دهد و شرکتهای مختلف با هر نوع فعالیت نیازمند اخذ این گواهی نامه هستند. استاندارد ایزو14001 و اخذ استاندارد 14001 مزایایی دارد که از مزایای اخذ گواهی ایزو 14001 می توان به این موارد اشاره نمود:

مزایای کلیدی ISO 14001 :

1) تصویر و اعتبار خود را بهبود بخشید

اگر قراردادها یا مناقصه های شما نیاز به گواهی ISO 14001 دارند، این یک مزیت آشکار است. اما، حتی اگر یک الزام رسمی نباشد، اغلب مشتریان، همسایگان و جامعه محلی شما به نحوه مراقبت شما از محیط اطرافتان علاقه مند می شوند. به طور فزاینده ای، مصرف کنندگان نگران اقدامات زیست محیطی شرکت هایی هستند که محصولات مورد استفاده خود را تولید می کنند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به همه این افراد اطمینان دهید که متعهد به مدیریت اثرات زیست‌محیطی خود هستید، داشتن یک سیستم مدیریت زیست‌محیطی قابل اثبات برای شناسایی و کنترل این اثرات است. این می تواند تصویر شما را افزایش دهد، به شما کمک کند تصویر عمومی خوبی داشته باشید، و روابط جامعه را بهبود بخشد - که می تواند به بهبود سهم بازار شما با این افراد علاقه مند کمک کند.

2) به شما کمک می کند تا الزامات قانونی را رعایت کنید

یکی از مهمترین مزایایی که می توان از پیاده سازی ISO 14001 به دست آورد، ارائه چارچوبی برای شناسایی، نظارت و رعایت الزامات مختلف محیطی است که در فرآیندهای شما اعمال می شود. البته شما سعی می کنید قبل از اجرای یک سیستم مدیریت زیست محیطی از تمام قوانین قابل اجرا پیروی کنید، اما خود سیستم می تواند به حفظ انطباق شما کمک کند. علاوه بر این، پیاده‌سازی به مردم می‌گوید که به محیط زیست اهمیت می‌دهید و چارچوبی اثبات شده برای شناسایی و پیروی از الزامات مختلف قانونی، مقرراتی و قراردادی دارید، بنابراین وجهه و اعتبار شما را مانند بالا افزایش می‌دهد.

3) بهبود در کنترل هزینه

همه شرکت ها می خواهند هزینه ها را کاهش دهند - این یک واقعیت زندگی در اقتصاد جهانی امروز است - اما ممکن است تعجب کنید که چگونه یک سیستم مدیریت زیست محیطی می تواند به کنترل هزینه کمک کند. اولین راهی که می تواند این اتفاق بیفتد استفاده از سیستم شما برای شناسایی، کنترل و کاهش تعداد حوادث زیست محیطی است که می تواند از طریق هزینه های جریمه، پاکسازی و جبران خسارت به شرکت شما تمام شود. ثانیاً، می‌توانید از جنبه بهبود سیستم مدیریت زیست محیطی برای کمک به کاهش هزینه‌ها با تلاش برای حفظ انرژی و مواد ورودی مورد نیاز فرآیندهای شرکت خود استفاده کنید.

4) میزان موفقیت بالاتر هنگام اجرای تغییرات

هنگامی که می‌خواهید بهبودهایی را انجام دهید که در بالا ذکر شد، مهم است که مطمئن شوید که با داده‌های خوب و دقیق کار می‌کنید، که عنصر کلیدی استاندارد ISO 14001 است. هنگامی که این فعالیت‌های بهبود را انجام می‌دهید، می‌توانید با ردیابی بهبود از طریق جمع‌آوری داده‌های خوب، شانس موفقیت در اولین بار را تا حد زیادی افزایش دهید - و حتی اگر ابتکار عمل از مسیر خارج شود، این را زودتر متوجه خواهید شد تا بتوانید مشکلات را اصلاح کرده و سریعتر بهبود می یابند. این می تواند در زمان و هزینه بیشتر صرفه جویی کند.

5) بهبود سریعتر فرآیندها را فعال کنید

عنصر بهبود مستمر که جزء الزامات ISO 14001 است می تواند برای کمک به سازمان شما برای حرکت از پیشرفت های کوچک به سمت پیشرفت های بیشتر در فرآیندهای سازمانی شما استفاده شود. از طریق این فرآیندهای سیستماتیک، می‌توانید تصویر عمومی خود را بهتر بسازید و هزینه‌های خود را همانطور که در بالا مشخص شد کاهش دهید، اما ادامه این کار می‌تواند به کارکنان شما کمک کند تا راه‌های جدید و بهتری برای کاهش اثرات زیست‌محیطی خود بیابند و در زمان بهبود فرآیندها در زمان و منابع صرفه‌جویی کنند. . وقتی مردم درگیر فرهنگی هستند که از آنها برای کار در جهت اهداف مشترک بهبود استفاده می کند، در مجموع بیشتر درگیر می شوند.

6) جابجایی کارکنان را کاهش دهید

همانطور که گفته شد، کارکنانی که در بهبود شرکت نقش دارند، بیشتر درگیر جنبه های دیگر شرکت هستند. با توجه به انتخاب بین کار کردن برای شرکتی که به محیط اطراف خود اهمیت می دهد و شرکتی که این کار را نمی کند، اکثر مردم شرکت اول را ترجیح می دهند. کارکنان متعهد در یک تلاش گروهی برای کاهش ردپای محیطی شرکت، اغلب تمرکز و حفظ کارکنان را افزایش می دهند، و حفظ کارمندان آسان تر و کم هزینه تر از استخدام و آموزش کارکنان جدید است. بنابراین، هر دلاری که برای کمک به کارکنان برای مشارکت بیشتر خرج می شود، ارزش بیشتری در پس انداز بخش آموزش و استخدام دارد.

البته دلیل اصلی پیاده سازی یک سیستم مدیریت زیست محیطی با استفاده از الزامات ISO 14001 کمک به محیط زیست با ایجاد تأثیر منفی کمتر و کاهش ردپای محیطی شماست. در حالی که این موضوع همچنان صادق است، برخی از شرکت ها هنوز هم می توانند دفاع از مخارج پولی مورد نیاز برای اعمال تغییرات را دشوار بدانند. توجیه هزینه انجام این بهبودها با تمرکز بر سایر مزایایی که می تواند فراتر از ایده آل های ساده نظارت بر محیط زیست باشد و بیشتر بر روی مزایای بلندمدت اجرای یک سیستم مدیریت زیست محیطی تمرکز کند، آسان تر است.

 

گواهینامه ایزو14001 با گواهی ایزو 45001 و ایزو 9001

ادغام گواهینامه ایزو14001 با گواهی ایزو 45001 و ایزو 9001 شاید یکی از مهمترین اهداف شرکتها بابت اخذ گواهی ISO 14001 هست تا بتوانند به یک سیستم مدیریت یکپارچه دست پیدا کنند و اصطلاحا IMS را پیاده سازی کنند که ممکنست درون مناقصات و صادرات از آنها درخواست بشود که مزایای بسیاری برای آنها در پی دارد.

 

نحوه دریافت گواهی نامه ایزو 14001

گواهینامه ایزو 14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی روش دریافتشان مانند انواع دیگر گواهی نامه های ISO ایزو بستگی به مواردی دارد که در این روند اخذ گواهی ISO 14001 ، نوع مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو 14001 در نوع روند اخذ گواهی ایزو 14001 تاثیر بسزایی دارد یعنی اگر که مرجع صادر کننده ISO اصیل تر باشد و دارای اصالت IAF باشد قطعا سختگیرانه تر گواهینامه ایزو را صادر کرده و ارائه می کند و کلیه ی مراحل با حساسیت و با دقت بیشتری انجام می گیرد و مثلا در خصوص مرحله ممیزی سختگیرانه عمل می گردد و در حوزه ی پیاده سازی نیز ممیزی سختگیرانه تر انجام خواهد شد و انطباق ها و عدم انطباق ها با دقت بیشتری بررسی می گردد و بایستی حل و فصل گردد به هرحال مراجع IAF روندشان سختگیرانه تر و طولانی تر و هزینه بیشتری جهت صدور نیاز دارد و ان دسته از شرکتها و سازمانها که می خواهند صادرات به کشورهای جهانی بکنند، غالبا چاره ای به جز اخذ و دریافت گواهینامه ایزو از طریق مراجع بین المللی IAF ندارند و اما ممیزی و پیاده سازی و روند صدور گواهی ایزو در خصوص مراجع غیر IAF اما ساده تر صورت می گیرد و ضمن اینکه سختگیری چندانی بر روی ممیزی و همچنین پیاده سازی انجام نمی شود و گواهی نامه های ایزو سریعتر و فوری تر و با هزینه کمتری انجام خواهد شد و به همین دلیل مراحل اخذ و دریافت ایرو 14001 به سهولت و به آسانی انجام می شود و ممیزی صوری انجام می شود و پیاده سازی به اختیار مجموعه متقاضی خواهد بود.

مرکز سیستم کاران به عنوان یکی از اولین و بزرگترین مراکز مشاوره و ثبت و صدور گواهینامه ایزو ISO با مشاورین خبره به صورت 24 ساعته در خدمت متقاضیان محترم می باشد کلیه خدمات مشاوره مرکز رایگان بوده و تنها با یک تماس اطلاعات لازمه را درخصوص گواهینامه ایزو 14001 و اخذ انواع گواهینامه های ایزو از مراجع معتبر ملی و بین المللی در اولین فرصت و با کمترین هزینه با ما تماس بگیرید.

 

اخذ گواهینامه ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.