HSE روش اجرایی شناسایی خطرات ، ارزیابی و مدیریت ریسک
گواهینامه HSE وهدف ازتهیه روش اجرایی شناسایی خطرات دریک سازمان ، ارزیابی ونیز مدیریت ریسک یک سازمان میباشد. نتایج حاصل ازاین ارزیابی ریسک درون یک سازمان مبنای تصمیم گیری مدیران ارشد خواهد بود.
گواهی HSE درمبحث روش اجرایی شناسایی خطرات مبحث دامنه کاربرد : شناسایی وهمچنین ارزیابی ریسک وجنبه های زیست محیطی کلیه خطرات فعالیتها وخدمات سازمان میباشد.
HSE وتعاریف مرتبط باروش اجرایی شناسایی خطرات ، ارزیابی و مدیریت ریسک :
خطر : آنچه بالقوه باعث آسیب بیماری، صدمه ویا زیان بابت تجهیزات، تاسیسات، محصولات، محیط زیست ویا کاهش تولیدو خدمات ویا افزایش بدهی گردد. خطر همچنین میتواند شامل شکست فرهنگی ویا اجتماعی نیز باشد.
جنبه زیست محیطی : بخشی ازفعالیتها، محصولات ویا خدمات که بتواندبا محیط زیست تاثیر متقابل داشته باشد.
رویداد : آندسته ازاتفاق ویا رخدادکه منجربه یک حادثه میشود ویا پتانسیل تبدیل شدن راداردبه یک حادثه.
حادثه : آندسته ازاتفاق ویا رویداد ناخواسته منجربه مرگ، بیماری، صدمه، زیان مالی ویا خسارات زیست محیطی میباشد.
شبه حادثه : آندسته ازرویداد غیر منتظره، برنامه ریزی نشده وناگهانی که منجربه ایجاد خسارت مالی وجانی نشود.
ریسک : ترکیبی ازاحتمال بوقوع پیوستن یک واقعه نامطلوب وشدت پیامدهای واقعه نامطلوب
ارزیابی ریسک : فرآیند کلی برآورد نمودن ومحاسبه میزان ریسک وتصمیم گیری درخصوص قابل پذیرش بودن ویا نبودن.
مدیریت ریسک : فرآیند سیستماتیک شناسایی، ارزیابی وهمچنین کنترل ریسکها میباشد.
آلارپ : پایین بودن حد کاهش ریسک عملی بطور معقول.
پذیرش ریسک : تصمیم گیری آگاهانه جهت پذیرش پیامدها واحتمال یک ریسک رامیگویند پذیرش ریسک .
ریسک قابل تحمل : ریسکی میباشدکه بقدری کاهش میابدکه میتواند جهت سازمان باتوجه باتعهدات قانونی وهمچنین خط مشی HSE سازمان قابل قبول باشد.
اقدامات کنترلی : اقدامات کاهش ریسک متشکل ازاقدامات پیشگیرانه ( کاهش میزان احتمال وقوع )با اقدامات واکنشی ( کاهش شدت پیامد ) ویا ترکیبی ازاین دو.
استاندارد HSE مبحث ارزیابی و مدیریت ریسک مبحث مسئولیتها میباشدکه بیان میکند، مسئولیت نظارت براجرای صحیح روش اجرایی وتکمیل وانجام تغییرات وبه روزآوری تغییرات باآخرین یافته ها ومنابع علمی وبادر نظر گرفتن نظرات وپیشنهادات ارائه شده ازجانب زیر مجموعه ها برعهده اداره HSE میباشد. حصول اطمینان ازتدوین ونیز اجرای روشهای صحیح انجام کار واطمینان ازاجرایی شدن اقدامات اصلاحی وکنترلی پیش بینی شده، اجرا شده وهمچنین اطمینان ازاثربخشی اقدامات برعهده نماینده مدیریت ( مدیر HSE ) واعضای کمیته راهبری HSE میباشد. کمیته اجرایی HSE مسئول شناسایی، ارزیابی وهمچنین کنترل جنبه های محیط زیستی ونیز ریسکهای ایمنی وبهداشت حرفه ای باهماهنگی ونظارت واحد استاندارد سازی ومحیط زیست میباشد. ( اعضای کمیته اجرایی: افرادی متشکل ازنمایندگان حوزه ها وواحدهای مختلف مجری سیاستها وبرنامه های اجرایی کمیته راهبری هستند.) مسئولیت بازنگری روش اجرایی برعهده کمیته راهبری وهمچنین اداره HSE میباشد. سرپرستان وکارکنان شهرداری نیز میبایست درانجام شناسایی خطرات وهمچنین ارزیابی ریسک همکاری وبه تدوین واجرای روشهای صحیح انجام کار جهت حداقل رساندن خطرات HSE کمک نمایند وبابت پیروی ازراهنماییها وهمچنین یافته های حاصل ازبه کارگیری اینگونه روش درراستای کاهش خطرات وعوامل زیان آور محیط کار ومواجهه باانواع ریسک مربوطه اقدامات لازم راانجام دهند.