ISO-cheap-immediate-and-valid

ایزو های پر کاربرد در صنایع و شرکتهای مختلف

ISO9001

سیستم مدیریت کیفیت بعنوان استاندارد مرجع عمومی ترین و پرمصرفترین استاندارد مورد تقاضای درخواست کنندگان گواهینامه ایزو میباشد. این استاندارد در حوزه ارتقاء سطح کیفیت محصولات و یا خدمات مطرح است.

ISO14001

سیستم مدیریت محیط زیستی بعنوان استاندارد مورد نیاز اکثر شرکتها و سازمانها در حوزه رعایت الزامات و قوانین محیط زیست مطرح میباشد این استاندارد معمولا به همراه استاندارد ایزو 45001 درخواست میگردد.

ISO45001

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای بعنوان استاندارد مورد نیاز اکثر شرکتها و سازمانها در حوزه رعایت الزامات ایمنی و بهداشت کارکنان شاغل در سازمان مطرح میباشد این استاندارد معمولا به همراه استاندارد ایزو 14001 درخواست میگردد.

ISO22000

سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی یک استاندارد تخصصی برای شرکتها فعال در حوزه صنایع غذایی و یا زنجیره تامین صنایع غذایی کاربرد دارد این استاندارد معمولا به همراه استاندارد عمومی ایزو 9001 درخواست میگردد.

ISO29001

معمولا شرکتهای فعال و مرتبط در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی پس از دریافت گواهینامه عمومی مثل ایزو 9001 و ایزو 14001 و ایزو 45001 به دنبال اخذ گواهینامه تخصصی مربوط به صنعت نفت و گاز و پتروشیمی یعنی استاندارد ایزو 29001 سیستم مدیریت کیفیت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هستند.

ISO10002

شرکتهای که بطور مستقل با مشتریان خود سروکار دارند معمولا به دنبال استانداردهای مشتری مداری هستند سری استانداردهای مشتری مدار چهار تا میباشد مهمترین استاندارد در حوزه مشتری مداری در خصوص رسیدگی به شکایات مشتریان میباشد چنانکه سازمانی تمایل داشته باشد فقط یکی از این استانداردها داشته باشد استاندارد ایزو 10002 واجبتر است این استاندارد در خصوص الزامات مدیریت هرگونه شکایات واصله و یا اخذ شده مطرح است. استاندارد رسیدگی به شکایات مشتریان بدون ایزو 9001 معنا ندارد.

ISO10004

دومین استاندارد در حوزه مشتری مداری استاندارد ایزو 10004سیستم مدیریت کیفیت سنجش رضایت مشتریان میباشد شایسته است این استاندارد به همراه استاندارد ایزو 10002 گرفته شود. استاندارد سنجش رضایت مشتریان بدون ایزو 9001 معنا ندارد.

ISO10001

استاندارد ایزو 10001 کامل کننده و پیشرفته تر از دز استاندارد ایزو 10002 و ایزو 10004 است شرکتهایی که قصد دارند اهمیت ویژه ای به مبحث مشتری مداری داشته باشند استاندارد ایزو 10001 را پیاده سازی میکنند بدیهی است ایزو 10001 به همراه ایزو 10002 و ایزو 10004 اخذ گردد استاندارد رضایت مشتری ایزو 10001 منشور سازمان بدون استاندارد ایزو 9001 معنا ندارد.

ISO10003

چهارمین و آخرین استاندارد در حوزه مشتری مداری استاندارد ایزو 10003 میباشد استاندارد حل اختلاف مشتریان سختترین و پیچیده ترین استاندارد از سری استانداردهای ایزو 10000 در خصوص رعایت حقوق و الزامات مشتریان است اخذ استاندارد ایزو 10003 مستلزم داشتن سه استاندارد قبلی مطرح شده در حوزه مشتری مداری میباشد استاندارد حل اختلاف مشتری بدون ایزو 9001 معنایی ندارد.

ISO10015

     شرکتها که حوزه فعالیتشان آموزش میباشد و یا اینکه در سازمان خود به مقوله آموزش اهمیت ویژه ای قائل هستند اقدام به پیاده سازی گواهینامه استاندارد آموزش ایزو 10015 میکنند استاندارد ایزو 10015 مانند سایر استانداردهای سری ایزو 10000 از زیر شاخه های استانداردهای عمومی ایزو 9001 باشد لذا سیستم مدیریت کیفیت آموزش بدون داشتن ایزو 9001 معنا ندارد.

ISO29990

   مجموعه هایی که بصورت تخصصی در حوزه آموزش فعالیت دارند از استاندارد ایزو 10015 پا فراتر گذاشته و اتزامات تخصصی آموزش را بطور سخت گیرانه تر در مجموعه خود پیاده سازی میکنند بدیهی است ایزو 29990 سیستم مدیریت کیفیت خدمات آموزش برای موسسات غیر رسمی بدون پیاده سازی ایزو معنا ندارد.

ISO10006

   شرکتهای که فعالیتهایشان بصورت پروژه محور بوده در خصوص بهینه سازی فرآیندهای مدیریت پروژه خود پیاده سازی و اخذ گواهینامه ایزو 10006 با عنوان مدیریت پروژه میکنند گرفتن گواهینامه ایزو 10006 بدون داشتن ایزو 9001 معنایی ندارد.

HACCP

   استاندارد حسب یک استاندارد ملی مربوط به کشور آمریکاست که در کل جهان رواج پیدا کرده استاندارد HACCP بعنوان پایه و مبنای ایزو 22000 قرار گرفت و استاندارد حسب بعنوان استاندارد بین المللی مطرح گردید اما بعضی از شرکتهای فعال در حوزه صنایع غذایی همچنان تمایل دارندگواهینامه HACCP اخذ نمایند.

HALAL

   گواهینامه حلال توسط کشورهای عضو کنفرانس اسلامی پایه گذاری شد همانگونه که از اسمش پیداست یکسری دستورالمعل های اسلامی هست جهت اثبات حلال بودن انواع غذاها

SFBB

آژانس استاندارد غذایی انگلستان معمولا فارغ از استانداردهای بین المللی برای خودش استانداردهایی تدوین میکند از جمله استانداردهای تعریف شده توسط آژانس استاندارد غذایی انگلستان توسط استاندارد غدایی سالمتر، تجارت بهتر میباشد گواهینامه SFBB استاندارد جهانی ثبت CB اکثر کشورها تمایل دارند گواهی SFBB بگیرند.

ISO21500

سیستم مدیریت پروژه، امروزه هر چیزی تحت عنوان یک پروژه تعریف میگردد لذا مبحث مدیریت پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین دلیل شرکتها پروژه محور سعی دارند از استانداردهای ایزو 10006 پا فراتر نهاده و سراغ استاندارد پیشرفته تر، ایزو 21500 سیستم مدیریت پروژه میروند.

ISO27001

 شرکتها که دارای اطلاعات حساس و محرمانه هستند و تمایلی ندارند اطلاعات خصوصی خود و یا مشتریانشان نشر پیدا کند اقدام به پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات میکنند و گواهینامه ایزو 27001 اخذ نمایند این استاندارد نیز معمولا با گواهینامه ایزو 9001 همراه است.

ISO20000

   مجموعه های فعال در حوزه IT در جهت ارتقاء سطح خدمات تخصصی IT خود به مشتریان علاوه بر استاندارد ایزو 9001، استاندارد تخصصی ایزو 20000 دریافت میکنند لذا این استاندارد نیز همراه ایزو 9001 مفهوم دارد.

ISO15189

آزمایشگاهای تشخیص درمانی معمولا به دنبال گواهینامه تخصصی در حوزه فعالیت خود هستند لازم به ذکر است همزمان با اخذ گواهینامه ایزو 9001 که بعنوان استاندارد مرجع است اقدام به پیاده سازی گواهینامه ایزو 15189 میکنند.

ISO13485

   شرکتهای فعال در حوزه تولید تجهیزات پزشکی بنا بر سلیقه خود و یا الزامات تعیین شده از سوی مشتریان خود معمولا سراغ استاندارد ایزو 13485 میروند این استاندارد الزامات مربوط به فرآیندهای مرتبط با تولید تجهیزات پزشکی را تعیین میکند.

HSE-MS

   توسط نهاد بین المللی به نام انجمن بین المللی شرکتهای نفتی در سطح جهان مطرح گردید به مرور زمان گواهینامه HSE رونق گرفته و امروزه سازمانهای خیلی زیادی مخصوصا سازمانهای پیمانکاری به دنبال گواهینامه HSE-MS هستند و بعنوان سیستم مدیریت بهداشت ایمنی و زیست محیطی است.

IMS

گواهینامه IMS توسط نهاد بین المللی شرکتهای پیمانکاری و شرکتهای تولیدی صادر میگردد این گواهینامه با مجموع سه گواهینامه ایزو 9001 و ایزو 14001 و ایزو 45001 به نام IMS نام گرفته و صادر میگردد.

ISO16949

   تقریبا همان ایزو 9001 است به انضمام یکسری قوانین و الزامات خاص مختص صنایع خودرزسازی، معمولا شرکتهای فعال در حوزه صنایع خودرو به همراه ایزو 9001 گواهینامه ایزو 16949 میگیرند.

ISO10668

     برای سازمانهای که قصد دارند برند خود را ارزش گذاری کنند کاربرد دارد قوانین این استاندارد میتوان موارد بررسی اهداف، مبانی ارزشیابی، رویکردهای ارزش گذاری و روشهای ارزیابی و تهیه اطلاعات با کیفیت و فرضیات نام برد.

ISO31000

امروزه تحلیل و مدیریت مبتنی بر ریسک بعنوان یکی از ابزارهای مدیریت در هر سازمانی مطرح میباشد سیستم مدیریت ریسک قابلیت صدور گواهینامه ندارد اما مراجع غیر IAF به ثبت و صدور گواهینامه ایزو 31000 اقدام مینمایند.

ISO26000

    استاندارد مسئولیت اجتماعی مختص سازمانها در کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته فعال در حوزه عمومی ویا خصوصی میباشد که بعنوان استاندارد مسئولیت اجتماعی نام دارد.

 

فرم درخواست ایزو

 

اخذ گواهینامه ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.